Vi vill att en-till-en-ipad ska vara en självklarhet från åtminstone årskurs 4. Varför? Jo för att...

- det är en förutsättning för att kunna nå kommunens mål i att utveckla elevers digitala kompetens.

- den uppsättning ipad som finns på skolorna idag räcker inte för att kunna täcka upp de behoven, dels på grund av att det inte går att spara dokument på ett bra sätt, använda appar och program såsom teams, onenote, word och powerpoint då det kräver att man har en egen inloggning.

Se vårt bifogade brev.

 

Hej!

 

Det här är klass 5D på Mossleskolan och vi är irriterade.

Vår lärare försöker att få oss att utvecklas och bli mer säkra med digitala verktyg, vilket är väldigt svårt då vi inte har några egna digitala verktyg (Ipads) utan måste dela med andra klasser. Det som gör det svårt att dela iPads är att det inte går att spara våra arbeten på ett bra sätt då det ofta krånglar med inloggningar, appar och konton som inte loggas ut. Det gör också att värdefull lektionstid försvinner på grund av teknikstrul. Vi har heller inte möjlighet att få lära oss de program som till exempel word, powerpoint och teams då det fungerar väldigt dåligt när man delar iPads.

Våra lärare har berättat att kommunen har ett gemensamt mål för att vi elever ska bli bättre på att använda digitala verktyg, hur är det möjligt när vi inte har förutsättningarna för att bli bättre på det?

Vi tycker också att det borde vara lika förutsättningar för alla skolor och att alla elever borde få egna iPads från åtminstone fjärde klass.

Det är ju också bra om nätverket fungerar när alla jobbar med iPads, det gör det inte på Mossleskolan.

 

Vi hoppas att ni tar till er vårt brev och att en förändring kommer att ske snart!

Ha det bra!

Klass 5D på Mossleskolan