Blomstervägen är en lång gata genom ett villaområde med ett pågående generationsbyte. Vägen är präglad av

många korsningar, bred vägbana för bilarna och lång sikt. En hel del av trafiken på gatan sker i samband med

hämtning och lämning av barn till Rörstorpskolan. Många som lämnat sina barn på Rörstorpsskolan (även

skolbussen) verkar välja Blomstervägen framför Malmövägen då man då bland annat undviker högerregeln ut mot

Malmövägen om man ska vidare söderut, eller för att det helt enkelt känns som det enklaste/naturliga alternativet då

man bor längre upp på Rörstorp. Man får ju oavsett köra lika fort på Blomstervägen som på Malmövägen – dvs 40

km/t – och när man ska hämta och lämna verkar man ha bråttom och dessutom i vissa fall behöva prata i mobilen.

När man lämnat sitt eget barn verkar man glömma att den vägen man kör på även är skolvägen för andras barn.

Blomstervägen hade tidigare trottoar på båda sidor – i samband med grävningsarbete har den ena sidan tagits

bort vilket medför att den upplevde bredden på vägen för bilister är större och tillåter en upplevelse av att man kan

köra fortare. En del fastigheter har som följd av detta fått sina grindar rakt ut i gatan. Fler och fler parkerar dessutom

sina bilar innan de går till skolan på andra ställen på Blomstervägen i samband med hämtning/lämning än skolans

parkering på Vallmovägen. Vi förväntar även ökad biltrafik och fler mjuka trafikanter när Exposkolan öppnar, och

man kanske ska lämna barn både på Expo och Rörstorpsskolan. Vi konstaterar även att hastigheten på andra tider är periodvis hög (vi har fler exempel som bör ligga mellan 60-70km/t), och skulle resultera i allvarliga olyckor då både reaktionstiden och stoppsträckan helt enkelt blir för hög/lång.

 

Vi önskar trafiksäkerhetshöjande, genomfartsreducerande och hastighetsdämpande åtgärder – till exempel

hastighetssänkning och hastighetssäkring. Exempel på åtgärder skulle kunna vara aktuella är gupp (finns på flera

ställen i Värnamo till exempel Hornarydsvägen och Mosslegatan) eller fält med gatsten (som man till exempel har på bland annat

Rörstorpsgatan). Sidoförskjutningar och avsmalningar bör också övervägas bland annat för att bryta siktlinjen. Det

är även önskvärt att trottoaren återställs framför de fastigheter vars grindar vänder ut mot Blomstervägen. Vi önskar

inte enbart en sänkning av hastigheten med vägmärken, då forskning visar på att detta ofta leder till att andelen

fartöverträdelser istället ökar, jämfört med situationen innan sänkningen. Vi önskar dessutom att åtgärder

genomförs så att Malmövägen blir det naturliga vägvalet framför Blomstervägen, det vill säga åtgärder som begränsar

antalet genomkörningar.